Rotterdamse haven

Voor deze serie ben ik op pad geweest met een aantal sjorders. Zij zijn verantwoordelijk voor het vastzetten en losmaken van containers op grote containerschepen. In de Rotterdamse haven gebeurt dat elke dag, op elk uur van de dag en onder alle weersomstandigheden. Het is heel belangrijk werk. Zijn containers niet goed vastgezet, dan bestaat het gevaar dat ze onderweg op zee gaan bewegen, waardoor schip, lading en bemanning in gevaar kunnen komen. Maar het is ook zwaar werk. Sterker nog, het is één van de zwaarste beroepen van Nederland. Wat zij doen is topsport, elke dag opnieuw!

De haven van Rotterdam strekt zich uit over een gebied van zo’n 42 kilometer tussen het hart van de stad en de Noordzee. Veel van de havens zijn zo diep dat de grootste schepen, met een diepgang tot 24 meter, er terecht kunnen. Ze hoeven geen sluizen te passeren en kunnen dus snel afmeren aan de kade. Rotterdam is meer dan een doorvoerhaven. Veel goederen worden hier verwerkt tot andere producten en er gebeurt nog veel meer. Raffinage van olie, productie van kunststoffen, uitpakken van containers, samenstellen van lading­ pakketten, verpakken van fruit in de hoeveelheden die de groothandel wenst, enzovoorts. De goederen en diensten die in het haven­ en industriegebied worden geproduceerd, hebben een totale toegevoegde waarde van circa 45,6 miljard euro per jaar.

Er werken veel mensen in de haven zelf en bij bedrijven die op een of andere manier met de haven te maken hebben. Van oliehandelaren tot leveranciers van scheepsapparatuur. Van sleepboot­ bemanning tot ICT’­ers die computer­ programma’s maken om alle vervoers­stromen in goede banen te leiden. Van bouwers van kranen om schepen te lossen tot cateraars van rondvaartboten. Van vrachtwagenchauffeurs tot proces- ingenieurs in de chemie. Bij elkaar werken er in heel Nederland zo’n 385.000 mensen dankzij de haven. De haven brengt ook op een andere manier geld in het laatje: jaarlijks draagt het Haven­ bedrijf, de beheerder van de haven, een deel van zijn winst (bijna 100 miljoen euro dividend) af aan zijn aandeelhouders, de gemeente Rotterdam en het Rijk. En de bedrijven in het gebied betalen natuurlijk ook allerlei belastingen.